Jak się chronić przed koronawirusem?

koronawirus

Jak postąpić wobec pracownika, który powraca z terenów zagrożonych wirusem? Czego mogę wymagać od pracodawcy?

Te i wiele innych pytań zadaje sobie obecnie wielu pracodawców oraz pracowników. 

Bez wątpienia panująca obecnie na świecie i w kraju sytuacja związana z ogromną zachorowalnością na koronawirusa nastręcza każdemu wielu pytań. Wszyscy obawiamy się o siebie, naszych bliskich, ale także i o nasze przedsiębiorstwa, prowadzone interesy, zarobki czy kwestie organizacji życia codziennego, gdzie szczególnie rodzice muszą przeorganizować swoje dotychczasowe obowiązki. 

W tych kwestiach z pomocą przychodzą rozporządzenia prawne uchwalone przez władze Państwa. 

 

Pracodawca jednak:

  • samodzielnie dokonać oceny stanu zdrowia pracownika i nie dopuścić go do pracy w związku z potencjalnym zagrożeniem zarażenia –może to narazić pracodawcę na zarzut stosowania mobbingu, a także o nękania,
  • zobowiązać pracownika do wykorzystania z urlopu wypoczynkowego, gdy ten powraca do pracy z miejsca zagrożonego wirusem,
  • zbierać informacji dotyczących miejsca, w którym jego pracownik spędza czas wolny,
  • odesłać pracownika na badania, na to zgodę musi wyrazić pracownik.

Rozważne postępowanie przy przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się wirusa dotyczy także samych pracowników. W związku z tym podwładny ma prawo odmówić wyjazdu w delegację w obszar, który jest zagrożony koronawirusem, co jest podyktowane bezpośrednim ryzykiem zagrożenie zdrowia oraz życia, a także narażenie na niebezpieczeństwo inne osoby.

W związku z zamknięciem szkół, przedszkoli i żłobków, specustawa dotycząca koronawirusa, przewiduje także dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla rodziców  oraz opiekunów prawnych dzieci do lat 8. Zasiłek przysługuje od 12 do 25 marca.

Istotne jest, że także pracownik względem pracodawcy powinien kierować się pewnymi zasadami. Nie udzielenie informacji o swoim wcześniejszym pobycie i przyczynienie się do zagrożenia zdrowia czy życia innych pracowników może skutkować nie tylko odpowiedzialnością karną, ale także i odszkodowawczą względem pracodawcy. 

Pamiętajmy jednak, że w natłoku rozporządzeń, przepisów prawnych i ustaw, jesteśmy my! Ludzie, którzy w obliczu pojawiających się trudności powinni „grać do jednej bramki”. Współpracujmy ze sobą, przekazujmy sobie pełne, rzetelne informacje, dbajmy o zachowanie zasad higieny  w naszym otoczeniu i kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Co ważne, przewidujemy konsekwencje pewnych zdarzeń i miejmy przygotowany odpowiedni plan działania, a dzięki temu unikniemy niepożądanej paniki i chaosu.