Buddy w procesie onboardingu

Buddy w procesie onbordingu 

 

Za sukcesem każdej firmy stoją ludzie

 

Wdrożenie nowych pracowników do firmy jest niesamowicie ważnym i kluczowym procesem od którego zależy w jakim czasie będziemy mieć pracownika w pełni efektywnego i zaangażowanego. Odpowiednio przeprowadzony proces onboardingu jest w stanie nam w tym pomóc o czym pisaliśmy w poprzednim artykule. 

 

Buddy jest w stanie również nam w tym pomóc. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji jak ważne jest to ogniwo całego procesu onbordingu. W poniższym artykule postaramy się przekonać dlaczego buddy, jakie są jego obowiązki i jak wybrać idealnego buddiego. 

 

Buddy czyli kumpel. W procesie onboardingu osoba która wykonuje własne obowiązki a między nimi czuwa nad nowo zatrudnionym pracownikiem. Okres ,,opieki’’ nad nowo zatrudnionym przez Buddiego uzależniony jest od stanowiska, zakresu obowiązków,  adekwatnie do tego może trwać kilka dni, tygodni lub miesięcy. Należy pamiętać również że Buddy to nie jest osobne stanowisko, to jest tylko dodatkowa funkcja którą powierzamy odpowiedniej osobie. W firmach często spotykamy się z słowem: opiekun, mentor, trener- tak ale to nie jest to samo do Buddy.

 

Głównym zakresem obowiązków, wchodzących w skład pełnionej funkcji Buddiego są:

  • pierwsza osoba do kontaktu w chwilach zwątpienia, kryzysu, sytuacji stresowej
  • wsparcie duchowe- jestem, czekam, pytaj
  • zapoznanie z zespołem, strukturą firmy, zasadami panującymi w firmie
  • zapoznanie z przestrzenią w której pracujemy
  • dopilnowanie narzędzi do pracy i dostępu do odpowiednich systemów
  • pilnować harmonogramu szkoleń

Obowiązków może być znacznie więcej, uzależnione to jest od wielkości organizacji, poziomu stanowiska, struktury panującej w firmie. To są podstawy tego co powinno się w nich znaleźć. 

W poprzednim artykule pisaliśmy o podejściu 4C- czyli podzielenie onbordingu na 4 obszary. W dwóch z nich ważną rolę odgrywa Buddy! 

 

  • Clarification – czyli obszar dający pogląd na funkcjonowanie firmy, informacje o nas, zadania, cele, oczekiwania itp.- w tym obszarze Buddy ma rolę troszkę mniejsza ale również istotną. O ile kluczowa osobą w tym procesie jest przełożony to Buddy powinien w tym procesie jak najbardziej go wspierać, odciążyć i pomóc w koordynowaniu pracy nowego pracownika. 

 

  • Connection – czyli obszar odpowiedzialny za relacje w zespole, pracownicy muszą zrozumieć zależność pomiędzy ich stanowiskiem a działaniem firmy i stanowiskami innych osób- Buddy jest odpowiedzialny za wprowadzenie nowej osoby do zespołu i zrobienie co w jego mocy aby bez przeszkód się zaklimatyzowała. Proces ten wpływa na zaangażowanie się nowego pracownika w pracę i jego płynne wejście w strukturę organizacyjną firmy. Bardzo pomocne przy tym etapie jest np. wspólne wyjście na lunch, gdzie więcej się rozmawia niż w pracy o rzeczach mniej lub bardziej oficjalnych. Na takich wyjściach mozna sie wiecej dowiedziec kto jest kim i za co odpowiada oraz z jaką sprawa mogę się do niego zgłosić. 

 

Wybór buddiego powinien być przemyślany i na pewno przyjęty dobrowolnie przez mianowanego tą funkcją pracownika.  Pewnie większość firm mianowało by tą rolą najdłużej pracującego pracownika, ale nie jest to tak konieczny i oczywisty wybór. Wystarczy aby była to osoba która bez problemu porusza się po firmie. Powinna to być również osoba która pracuje w zespole do którego wchodzi nowy pracownik. Ma dobre relacje z kierownikiem oraz jest cierpliwa, wyrozumiała i dobrze zorganizowana. Czyli taki nieformalny reprezentant firmy. 

 

W PARETTi przyjmując nowego pracownika do zespołu, zawsze mamy wyznaczonego opiekuna pod którego skrzydłami, nowy pracownik może wdrażać się do pracy. Dzięki temu nasz zespół szybko się integruje, przyjmuje wspólny front działania a do tego stwarza przyjaźnie na lata. 

 

 

 

Dla zainteresowanych poszerzeniem tematyki onboardingu zapraszamy do naszego poprzedniego artykułu: https://b06.paretti.pl/HR/onboarding-proces-nr-1-w-firmie/

Zapraszamy do kontaktu: https://b06.paretti.pl/kontakt/

Udostępnij artykuł na:
Facebook
LinkedIn
Twitter

Zobacz nasze usługi

SKONTAKTUJ SIĘ

Z NAMI!

Chętnie odpowiemy na każde pytanie. Wypełnij nasz formularz, napisz do nas na maila lub zadzwoń:

Zobacz nasze usługi